Psychologia kolorów w służbie Twojej strony

Przejdź do treści

Psychologia kolorów w służbie Twojej strony

Mugen.com.pl - Tworzenie stron www
Opublikowane według M8 w projektowanie stron · 28 Grudzień 2018
Tags: projektporadywwwkolory


Pierwsze wrażenie wywiera się tylko raz. W przypadku stron internetowych trzeba wyjątkowo szybko zyskać zaufanie i zainteresowanie gościa. Choć na ogół jesteśmy tego nieświadomi, jedną z kluczowych ról w tym procesie pełni odpowiednio dobrana paleta barw witryny.
W poniższym artkule dowiecie się nie tylko jak reagujemy na poszczególne kolory, ale również tego, w jaki sposób możecie je łatwo wykorzystać na Waszą korzyść przy projektowaniu strony www.

Kolor = reakcja

Czy zastanawialiście się kiedyś jak na ludzką podświadomość działają kolory? Jeśli nie, nic nie szkodzi – sztab psychologów zrobił to już dawno temu za Was.
Barwa jest potężnym medium, które z ukrycia i delikatnie steruje naszymi odczuciami w stosunku do konkretnych produktów i firm. Zaskakuje więc brak powszechnej wiedzy na temat możliwości wykorzystania tkwiącego w nim potencjału.

Oczywiście nie można mówić o uniwersalnym kodzie kolorystycznym, który byłby odczytywany identycznie przez wszystkich ludzi. To w jaki sposób reagujemy na daną barwę, uzależnione jest w znacznej mierze od naszego tła kulturowego i opartych na bezpośrednich doświadczeniach preferencji osobistych.
Wystarczy wspomnieć o kolorze białym, który w naszej kulturze symbolizuje czystość i spokój, natomiast np. w Japonii jest jednoznacznie kojarzony ze śmiercią.

Wykazano jednak, że ludzki organizm odbiera barwy również na poziomie czysto biologicznym. Jego reakcja na konkretne kolory ma ścisły związek z długością ich fali.
 
Im barwa cieplejsza, tym ma dłuższą falę, w związku z czym na jej przetworzenie przez oko i mózg musimy zużyć większą ilość energii. To z kolei przyspiesza metabolizm, przez co organizm przechodzi w stan pobudzenia. Doskonale wykorzystały to m.in. marki Coca-Cola ze swoją wszechobecną czerwienią i McDonalds z intensywnie żółtym logo na czerwonym tle.


www.coca-cola.pl
 

www.klonblog.com/20-kreative-mcdonalds-werbung

Nie jest też przypadkiem kolor logotypu polskiego serwisu allegro – będący mieszanką czerwieni i żółci pomarańcz również ma pobudzić gości i tym samym skłonić ich do kliknięcia (pomarańczowego) przycisku „kup teraz”.


www.allegro.pl

Analogicznie, przetworzenie chłodnych barw wymaga od organizmu zdecydowanie mniejszej ilości energii, co sprzyja spowolnieniu jego metabolizmu i przejściu w stan relaksu. Dlatego np. zieleń i kolor niebieski wykorzystują marki, które chcą wzbudzić w kliencie zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Niech za przykłady posłużą marki Mugen oraz Dell. Obydwu zależy na umacnianiu wizerunku profesjonalnej firmy, której produkty są przede wszystkim niezawodne, ale też dopracowane w każdym szczególe.
 
www.mugen.com.pl/identyfikacja-wizualna.html


www.dell.com.pl

Więc chodź, pomaluj mój świat…

W naszym kręgu kulturowym działanie poszczególnych barw można skrótowo opisać w następujący sposób:

Kolor czerwony – podekscytowanie, energia, pasja, miłość, ciepło

Kolor pomarańczowy – radość, przedsiębiorczość, siła, witalność, młodość

Kolor żółty – ciepło, radość, optymizm, świeżość, bogactwo

Kolor zielony – natura, świeżość, wzrost, bezpieczeństwo, harmonia

Kolor niebieski – zaufanie, spokój, opanowanie, biznes,

Kolor fioletowy – kreatywność, luksus, tajemniczość, duchowość, magia

Kolor czarny – elegancja, wyrafinowanie, moc, indywidualizm, tajemniczość

Kolor biały – czystość, niewinność, dobro, dostojność, władza

Kolor szary – neutralność, powściągliwość, formalność, kompetencja, opanowanie.


Kolorystyczne zestawienie światowych marek

Narzędzia pomocne przy wyborze palety barw

Osobom, które poszukują odpowiedniego schematu kolorów dla swojej witryny przychodzi z pomocą wiele stron www.
Poniżej przedstawiam kilka, które w moim uznaniu są w szczególności godne polecenia.

Color Hunt

Jest to bardzo prosta strona, na której znajdziemy całe mnóstwo przykładowych czterokolorowych palet. Strona jest regularnie uaktualniana, umożliwia również pobranie na dysk grafiki z wybranym schematem kolorów.

Sprawdź Color Hunt



Coolors

Tej stronie bliżej do gry niż klasycznej kolekcji gotowych palet. Jest to w zasadzie generator, który umożliwia tworzenie palety od zera, lub na bazie konkretnego koloru. Użytkownik może edytować każdy z pięciu kolorów albo zablokować tylko wybrane barwy i pozwolić stronie na dobranie reszty.
W zakładce Explore znajdziemy gotowe do pobrania na dysk przykładowe zestawienia kolorów.

Sprawdź Coolors



Design Seeds

Czasami najciężej jest zrobić ten pierwszy krok, czyli wybrać kierunek w którym chcielibyśmy się udać na kolorystyczne wojaże. Z pomocą przychodzi Design Seeds, czyli kolekcja zdjęć z opisanym zestawem dominujących na nich kolorów.
Jeśli masz ogólne pojęcie jak chcesz, żeby Twoja strona się prezentowała, ale nie potrafisz odnaleźć właściwego klucza, trafiłeś pod właściwy adres.

Sprawdź Design Seeds



Adobe Color CC

Najbardziej zaawansowane z przedstawionych tu narzędzi umożliwia wygenerowanie palety dominujących barw z dowolnej grafiki oraz stworzenie od podstaw palety przy użyciu koła kolorów.
Producent przygotował na nasze potrzeby kilka podstawowych układów – analogowy, monochromatyczny, triadę, dopełniający, złożony, odcienie oraz tryb manualny. Bez problemu dobierzemy za ich pomocą atrakcyjną kolorystykę swojej strony.




Przy projektowaniu strony należy pamiętać o opisanej przeze mnie w poprzednim wpisie jednej z głównych zasad – mniej znaczy więcej. Dotyczy to również rozpiętości palety barw. Im większa, tym łatwiej o wrażenie niespójności projektu, czego oczywiście każdy chce uniknąć.
Dlatego powinno się ograniczyć ją do 3-5 kolorów, co sugerują też podane powyżej strony. Wyjątkiem jest prezentujący 6 barw Design Seeds, trzeba jednak pamiętać, że nie buduje on palety barw, a jedynie rozpisuje gotowe grafiki na dominujące kolory.

Zabawę czas zacząć!

Teraz już nic nie stoi Ci na przeszkodzie w poszukiwaniu odpowiedniej kolorystyki Twojej strony internetowej. Nie zapominaj jednak o tym, że musi być spójna z resztą identyfikacji wizualnej Twojej marki.
Udanej zabawy!

Jeśli mimo wszystko nie czujesz się na siłach, a zależy Ci na stworzeniu profesjonalnego wizerunku własnej firmy, zachęcam do zapoznania się z naszą ofertą oraz do wypełnienia briefu w celu otrzymania bezpłatnej wyceny.



Wróć do spisu treści